Seuraava reissu tapahtui vuoden 2016 syksyllä. Halusin lähteä vähän myöhemmin katsoakseni miten pohjoinen luonto näkyy lokakuussa. Sen takia reissu alkoi 29. syyskuuta.

Halusin taas pyöräillä uudella tiellä ja samaan aikaan lopettaa minun matkan pitkin rantaa Narvikista Tanabruun. Tuolloin matkasta puuttui tien osuus, joka kulkee Yykeänperästä (se on Kilpisjärven lähellä) Lemmijokeen.

Reissu alkoi Kilpisjärvestä ja päättyi Kaarasjokeen. Sen pituus oli noin 595 km.


Ennen matkaa myös ajattelin yrittää kulkea poluilla, esimerkiksi niin:


Mutta polun alku näkyi melko vaikealta. Polulla oli isoja kiviä, se mutkitteli puin välillä. En voinut pyöräillä siellä, vaan voisin vain kävellä. Sääennuste oli todella huono. Sen mukaan satoi kaatamalla muutaman seuraavan päivän aikana. En halunnut jäädä tundralle jumiin sateessa. Sen lisäksi minulla oli vielä pitkä reissu Kaarasjokeen. Näissä olosuhteissa päätin kieltäytyä menemästä poluilla tuolloin. Toivottavasti minulla on vielä mahdollisuus tehdä sitä tulevaisuudessa.

Syyskuun lopussa tällä alueella (noin 500 metrin korkeudessa) lehdet olivat jo pudonneet ja ruska oli loppunut.



Ajoin tiellä kohti Norjaa.

Seuraavana päivänä alkoi sataa vettä ja se kesti 2 vuorokautta. Minun GORE-tex-takki suojasi sateelta hyvin, housutkin olivat vedenpitävät. Mutta unohdin kotiin minun säärystimet. Vesi valui housuilta kenkiin ja muutaman tunnin päästä ne tulivat läpimääräksi.

Mutta sateen vuoksi ainakin ajoin nopeammin, koska näkyvyys oli rajallista ja minä otin tosi vähän kuvia. 


Vihdoin saavuin laavulle. Siellä oli myös WC, jossa yllättävää kyllä oli valo ja lämmintä vettä!


Jäin laavulle kahdeksi yöksi odottaakseni, kunnes sade lakkaa.

Jatko on tässä

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit